Privacyreglement Klein Houtdijk
Artikel 1 Begripsbepalingen
1.2 Verwerking van persoonsgegevens: elke handeling of geheel van handelingen met betrekking tot persoonsgegevens, waaronder in ieder geval het verzamelen, vastleggen, ordenen, bewaren, bijwerken, wijzigen, opvragen, raadplegen, gebruiken, verstrekken door middel van doorzending, verspreiding of enige andere vorm van terbeschikkingstelling, samenbrengen, met elkaar in verband brengen, alsmede het afschermen, uitwissen of vernietigen van gegevens.
1.3 bestand: elke gestructureerde verzameling van persoonsgegevens.
1.4 betrokkene: degene op wie een persoonsgegeven betrekking heeft.
1.5 verantwoordelijke: de rechtspersoon die het doel van en de middelen voor de verwerking van persoonsgegevens vaststelt. Deze rechtspersoon is verantwoordelijk voor opslag, bewerking en gebruik van de gegevens.
1.6 beheerder: degene die het beheer heeft over de verwerking van persoonsgegevens.
1.7 gebruiker: degene, die ten behoeve van de taakuitoefening, toegang heeft tot de verwerking en bevoegd is gegevens in te voeren en/of te wijzigen.
1.8 Autoriteit Persoonsgegevens (AP): De AP heeft tot taak toe te zien op de verwerking van persoonsgegevens.
Artikel 2 Reikwijdte van het reglement
Artikel 3 Doel
3.2 Dit reglement heeft betrekking op de verwerkingen van persoonsgegevens zoals aangegeven in het verwerkingsregister in ons privacybeleid.
Artikel 4 Voorwaarden voor rechtmatige verwerking
4.2 Persoonsgegevens worden verwerkt op een wijze die verenigbaar is met de doeleinden beschreven in het in het overzicht van verwerkingen in ons privacybeleid.
4.3 Verwerking van persoonsgegevens dient nauwkeurig, compleet en actueel te zijn en niet meer te omvatten dan voor het doel van de gegevensverwerking nodig is.
Artikel 5 Grondslagen voor verwerking van persoonsgegevens
Persoonsgegevens mogen slechts worden verwerkt indien aan een van de volgende grondslagen is voldaan:
het is noodzakelijk voor de uitvoering van de zorgovereenkomst;
het is noodzakelijk in het kader van de arbeidsovereenkomst;
het is noodzakelijk om aan een wettelijke verplichting te voldoen;
het is noodzakelijk met het oog op het belang van de verantwoordelijke.
Artikel 6 Beheer van de verwerkingen van persoonsgegevens
6.2 De organisatie wijst een functionaris Gegevensbescherming aan.
Artikel 7 Kennisgeving
Artikel 8 Vertegenwoordiging wat betreft persoonsgegevens
8.2 Indien betrokkene wilsonbekwaam is, dan treedt de aangewezen vertegenwoordiger in de plaats van betrokkene.
Artikel 9 Verstrekking van gegevens aan derden
9.2 Binnen de instelling kunnen zonder toestemming van de betrokkene persoonsgegevens worden verstrekt, voor zover dit voor hun taakuitoefening noodzakelijk is, aan:
- Degenen die betrokken zijn bij de actuele zorg- of hulpverlening aan betrokkenen.
- Degenen die betrokken zijn bij de financiële en administratieve afhandeling van de zorg- of hulpverlening van betrokkenen.
Artikel 10 Toegang tot persoonsgegevens
10.1 De organisatie legt passende technische en organisatorische maatregelen ten uitvoer om persoonsgegevens te beveiligen tegen verlies, vernietiging, en onrechtmatige toegang, wijziging, verwerking en openbaring. Deze maatregelen garanderen rekening houdend met de stand van de techniek en de kosten van de tenuitvoerlegging, een passend beveiligingsniveau gelet op de risico's die de verwerking en de aard van de te beschermen gegevens met zich meebrengen. Bescherming van digitale persoonsgegevens wordt geregeld conform het privacybeleid.
10.2 Gebruikers mogen toegang hebben tot persoonsgegevens voor zover dit noodzakelijk is voor het uitoefenen van hun functie.
Artikel 11 Inzage en afschrift van persoonsgegevens
11.2 De gevraagde inzage en/of het gevraagde afschrift zal zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen één maand na ontvangst van het verzoek worden gehonoreerd.
11.3 Verzoeken tot inzage of afschrift worden schriftelijk ingediend bij de directie. Dit verzoek wordt ondertekend door de betrokkene en gaat vergezeld van een kopie van een wettelijk identificatiebewijs.
Artikel 12 Aanvulling, correctie of vernietiging van opgenomen persoonsgegevens
12.2 De betrokkene kan de verantwoordelijke verzoeken om correctie van de op hem betrekking hebbende gegevens. De verantwoordelijke is alleen verplicht te corrigeren indien de gegevens feitelijk onjuist, voor het doel van de verwerking onvolledig of niet ter zake dienend zijn of op andere wijze in strijd zijn met een voorschrift van de AVG of een andere wet zijn verwerkt. De directie deelt binnen acht weken na ontvangst van het verzoek de betrokkene zijn beslissing mee. Een weigering tot correctie over te gaan wordt met redenen omkleed.
12.3 De betrokkene kan de directie schriftelijk verzoeken om vernietiging van tot zijn persoon herleidbare gegevens.
Artikel 13 Bewaartermijnen
13.2 binnen één jaar nadat de bewaartermijn is verstreken worden de betreffende persoonsgegevens zo verwijderd en vernietigd.
13.3 Indien de betreffende gegevens zodanig zijn bewerkt dat herleiding tot individuele personen redelijkerwijs onmogelijk is, kunnen zij in geanonimiseerde vorm bewaard blijven.
Artikel 14 Klachten
14.2 Indien dit voor de betrokkene niet leidt tot een acceptabel resultaat heeft hij de mogelijkheid om een klacht in te dienen bij de onafhankelijke geschillencommissie.